Sifat manusia yang mencintai ALLAH

Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Masih berasa sedihkah dengan sesuatu yang menyakitkan jiwa? (~_~)

  • Ada orang mengambil kesempatan atas kebaikan?
  • Ada orang memfitnah dan memburukkan diri?
  • Ada orang meletakkan persangkaan yang bukan-bukan?

Biarlah... biarkan sahaja Si Luncai terjun dengan labu-labunya. Silap hari bulan, lemas sendiri. Hisy. Bukankah kemaafan itu lebih baik? Hmm...

Apapun...sabarlah. Bertabahlah dengan ujian TUHAN ^_____
^ DIA tidak akan menduga jika kita tidak mampu mendepaninya. Percayalah. ALLAH dekat. Mintalah dan mengadulah kepada DIA. Sesungguhnya, penghitungan ALLAH juga Maha Teliti. Yakin. ALLAH Maha Adil atas segala sesuatu. Jadi, serahkanlah segalanya pada DIA ('')

Ehe. Perkongsian hari ini Muthiah dapat dari slot TV Tanyalah Ustaz di TV9. Maaf. Muthiah terlupa mencatit nama ustaz yang menyampaikan. Jom kita renungkan.
***********
Seorang isteri bertanya, "Mengapa dia merasakan sang suami tidak mengasihi dirinya lagi?"

Ustaz tersebut memberitahu, "Cintailah ALLAH. Nescaya seluruh makhluk akan mencintai diri kita."

Dari apa yang Muthiah faham... Jika hal ini berlaku, semaklah perhubungan kita dengan ALLAH. Mungkin ada something wrong somewhere jika hal sebegini berlaku ~ Ya, ALLAH. Kurniakanlah rasa cinta-MU kepadaku dan mereka yang aku kasihi.

***********

Tazkirah | Sifat manusia yang mencintai ALLAH; ALLAH cinta pada mereka :

  1. Mereka berlemah lembut dengan orang beriman - Ayuh semak. Bagaimanakah hubungan kita sesama Muslim? [Semak betul-betul]. Chewah. Macam Guru Besar yang tidak cukup besar pula.
  2. Mereka tegas pada orang kafir - Tegas yang bagaimana?
  3. Mereka berjihad ke jalan ALLAH - Jom. Kita amar maaruf wa nahi mungkar.
  4. Mereka tidak gentar pada orang yang mencela dalam melakukan ketaatan dan perintah TUHAN - Sesungguhnya, kita tidak sendiri. ALLAH dekat bahkan lebih hampir daripada urat merih kita sendiri.
Justeru... ayuh kita usahakan diri menjadi salah seorang yang memiliki sifat manusia yang mencintai ALLAH. Hihihi...

T________________T

Alangkah bahagia apabila menjadi salah seorang yang dicintai ALLAH ~ SEMEMANGNYA ALLAH CINTA. Nikmat-NYA melimpah-ruah buat kita hamba-NYA.

Muthiah : Teringatkan ~ Muthiah Habibatullah ~
Labels: 2 comments | | edit post

Lagu tiga kupang

Assalammualaikum. Apa khabar? Muthiah... Alhamdulillah.

Ehe. Mungkin sekarang Muthiah berada dalam mode menulis kisah remaja dan kanak-kanak. Apa kata pada hari yang sangat ceria ini kita perdengarkan lagu ini...


Okey. Muthiah out dulu, ya. Selamat berGUMBIRA T______T

Rabiatul Itu Ini

Assalammualaikum. Selamat berhujung minggu bersama keluarga tercinta (^_^)

Seperti biasa... Sabtu ialah hari promosi buku. Buku pilihan Muthiah minggu ini adalah...

Jeng jeng jeng...
[suspen yang tidak berapa suspen]

Rabiatul Itu Ini


Tentang Rabiatul ...

Rabiatul seorang budak yang taat kepada ibu bapanya. Dia juga anak yang solehah dan patuh perintah ALLAH. Wataknya dalam buku ini mampu mengajar dan membentuk akhlak mulia dalam diri kanak-kanak. Buku ini mengandungi lima cerita menarik iaitu:

Rabiatul belajar berpuasa
Mari bertarawih
Ayah membayar zakat
Sambutan hari raya Aidilfitri
Puasa enam Syawal

Ayuh, dapatkannya di pasaran.

Mahu mengenali penulis buku ini dengan lebih dekat? Sangat comel tuan punya badan. Perkenalkan. Ehem ... ehem.... Cik Isma Hashim yang cantik rupawan (~_^).

Muthiah : Teringatkan Aunty hendak itu hendak ini ('')

Mencari Naurah (Bab 9)

“ASHA teman akak pergi mesyuarat di dewan makan, boleh?” pinta Rose.

“Mesyuarat apa, kak?” aku bertanya ringkas. Buku kecil pemberian Kak Rose aku simpan di dalam beg.

“Mesyuarat program baktisiswa,” jawab Rose.

“Hmm...” aku diam.

Seolah-olah tahu apa yang bermain di fikiranku, Rose berkata, “Jangan bimbang, pakwe Asha tak datang. Dia ada kelas ganti.” Dia tergelak tatkala melihat mataku yang sedia sepet mula membulat.

“Insya-ALLAH... Asha bersiap dahulu,” balasku sambil tersenyum sipu. Aku segera mencapai tudung hijau muda yang baru kubeli di Jalan Masjid India. Tudung itu baru sahaja aku gosok. Kak Rose pula sudah menanti di hadapan pintu bilik kami.

“Mesyuarat kali ini tidak ramai. Jadi, yang terlibat pun Majlis Tertinggi Baktisiswa serta ketua-ketua unit sahaja,” terang Kak Rose tanpa diminta.

“Asyraf jadi pengarah program, Emelda jadi timbalan ketua pengarah. Akak pula dilantik menjadi setiausaha manakala pakwe Asha jadi bendahari.”

Kak Rose masih mahu mengusikku. Aku tahu, Kak Rose sekadar bergurau.

“Jom, cepat! Segan dengan Asyraf apabila tidak menepati

masa. Lagipun, mesyuarat hari ini sekejap sahaja.”

Nama lelaki itu disebut lagi. Cepat-cepat aku mengekori Kak Rose. Tidak ada patah kata yang keluar dari bibirku.

“ASSALAMMUALAIKUM dan salam sejahtera, kita mulakan majlis dengan membaca ummul kitab, al-Fatihah,” ucap Asyraf menandakan mesyuarat bakal bermula.

Perbincangan yang dibuat begitu tersusun. Aku lihat, Majlis Tertinggi yang terlibat sudah bersedia dengan perkara yang ingin dibangkitkan di dalam mesyuarat kali ini. Tidak seperti mesyuarat-mesyuarat lain, mengambil masa yang lama, namun masih tidak berjaya mencapai matlamat. Dengan kata lain, ‘Banyak sembang kosong. Perbincangan yang lebih banyak sia-sia daripada manfaatnya...’

Asyraf... selayaknya menjadi seorang pemimpin. Entah kenapa hatiku berdegup semakin kencang? Butir bicaranya tersusun, alis matanya memukau hati. ‘Astaghfirullah. Ya, ALLAH... Hindarkan aku daripada gelora perasaan ini,’ aku memejamkan mataku. Takut jika amaran keras ALLAH dalam surah as-Saff yang diperkata oleh Kak Rose sebenarnya ditujukan buatku. Aku tidak mahu menjadi manusia yang dibenci ALLAH. Aku tidak sanggup untuk bermusuh dengan TUHANku kerana aku tahu, sama sekali aku tidak punya ruang dan peluang untuk menang!

Aku memandang Asyraf lagi. Dahinya berkerut, mungkin sedang memikirkan cara yang paling baik untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. Hmm... duduknya aku di sini tidak mendatangkan apa-apa manfaat kepada diriku, juga tidak memberi faedah kepada Kak Rose. Aku tidak dapat fokus dengan perbincangan yang dijalankan. Alangkah baiknya andai aku dapat menyumbangkan sedikit idea untuk program yang bakal dilangsungkan ini. Namun, hatiku tidak keruan. Seolah-olah ribut taufan sedang melanda.

‘Ya, ALLAH... ampunilah dosaku. Ya, ALLAH... Aku lemah lagi kerdil di hadapan-MU,’ aku merintih di dalam hati.

“Jadi, sepertimana yang telah dipersetujui, program baktisiswa ini akan diadakan di Kampung Sungai Tong, Setiu Terengganu. Tarikh spesifik akan ditetapkan pada mesyuarat akan datang. Pelajar yang terlibat adalah dalam lingkungan 30 orang dengan 15 buah keluarga angkat. Minggu hadapan, kita akan bermesyuarat bersama-sama semua jawatankuasa kecil yang telah dipilih. Setiap ketua unit perlu membentangkan perkembangan gerak kerja masing-masing,” kata Asyraf dan dia diam seketika.

“Emelda, sila pastikan kebajikan setiap jawatankuasa. Mereka yang mendapat PNG atau PNGK bawah 2.50 tidak boleh menjadi ahli jawatankuasa tetapi boleh turut serta dalam program tersebut nanti. Kita bukan mahu mengenepikan mereka tetapi kita prihatin terhadap pencapaian akademik mereka. Kita tidak mahu mereka tercicir sedang ada lagi yang boleh membantu kita. Rose, tetapkan masa yang sesuai untuk mesyuarat seterusnya dan tolong buat surat sepertimana yang telah dibincangkan. Maklumkan juga kepada Anuar tindakan lanjut yang perlu dilaksanakannya,” sambungnya.

Dia diam lagi kemudian menundukkan kepalanya lantas berkata, “Firman ALLAH dalam surah an-Nur ayat 31 yang bermaksud, ‘Katakanlah kepada wanita beriman ; Hendaklah mereka menahan pandangannya dan kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak daripadanya.

Baiklah, kita tutup majlis ini dengan tasbih kafarah dan surah al-Ashr,” katanya lalu menadahkan tangannya.

Aku tertunduk dan malu sendiri. Asyraf sedar ia sedang diperhatikan! Malunya...

“Asha, awak tolong akak jaga kebajikan ahli jawatankuasa, boleh?” tanya Emelda sesudah mesyuarat berlangsung.

“Pengarah tidak kisah?” aku menyoal kembali.

“Tak apa... lagipun, Asyraf bukan Hitler cuma berkuku besi sahaja,” Emelda berseloroh.

‘Bezakah?’ Aku tersenyum sendiri. “Insya-ALLAH, apa-apa hal akak maklumkan kepada saya, ya,” ujarku perlahan.

~bersambung~

Jom baca novel remaja (")

Assalammualaikum T______T

Ayuh dapatkan novel remaja ini di pasaran sekarang. Insya-ALLAH, banyak manfaat kan boleh diperoleh daripadanya (")


Jom baca ^____^




4- Teori Aidil - Kusyi Hirdan

5- Misteri di sebalik lukisan - Zaifuzaman Ahmad

6- Misteri di satu penculikan - Zaifuzaman Ahmad

7- Misteri muzium puaka - Zaifuzaman Ahmad

Selamat menambah ilmu di dada ^_______^
Labels: 2 comments | | edit post

Jika....

Assalammualaikum. Apa khabar? Muthiah. Alhamdulillah. Baik-baik sahaja. Menghitung hari untuk balik kampung. Hahaha...

Hmm...

Muthiah renung dan fikir...
Renung lagi dan fikir kembali...
Lagi dan lagi...

Ayuh, kita koreksi bersama T____T

Jika tidak mahu orang mengata... usah kita mengata orang...
Jika tidak mahu orang bersangka-sangka... usah kita bersangka-sangka pada orang...
Jika tidak mahu dihina... usah kita menghina orang...
Jika tidak mahu disakiti... usah kita menyakiti orang...

Apa yang boleh sahabat-sahabat renungkan daripada entri di atas? Tidak dapat apa-apa? Hiii (^_^). Tidak apa. Ambil masa untuk merenung dan berfikir kembali.

Sesungguhnya, ALLAH Maha Teliti Penghitungan-NYA.

Muthiah : Percaya kepada kesaksamaan ALLAH ('')
Labels: 2 comments | | edit post

Berita | Untuk apa Felda pinjam RM6b dari KWSP

KUALA LUMPUR, 24 Mei: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) meminta kerajaan menjelaskan tujuan Felda membuat pinjaman sebanyak RM6 bilion daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Pengerusinya, Mazlan Aliman berkata, sekiranya laporan yang diterima pihaknya dua minggu lalu itu tidak benar, Timbalan di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan mesti membuat penafian dan sekiranya tidak benar, Anak menuntut penjelasan segera mengenai penggunaan wang tersebut.

"Laporan yang anak terima dua minggu lalu melalui minit mesyuarat 6 April lalu menyebut Felda telah meminjam daripada KWSP sebanyak RM6 bilion. Untuk apa wang RM6 bilion ini dipinjam?

"Kerajaan mesti membuat penjelasan segera kerana ia memberi implikasi sangat buruk kepada pengurusan Felda dan keseluruhannya," kata beliau pada sidang media di ibu pejabat PAS, dekat sini hari ini.

Beliau yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat turut mendakwa Felda sedang mengalami krisis kewangan yang serius sehingga terpaksa membuat pinjaman tersebut dalam pada Felda diwarwarkan sebagai agensi yang mempunyai keuntungan yang tinggi selepas Petronas.

Laporan Felda meminjam daripada KWSP ini katanya timbul ketika isu kemerosotan rezab Felda belum lagi reda.

berita selanjutnya di Harakahdaily.net.

Sumpah ... sumpah-sumpah...

Assalammualaikum. Apa khabar, semua? Muthiah... Alhamdulillah. Baiklah. Muthiah membaca artikel tentang sumpah ini di blog Ustaz Zahuruddin Abdul Rahman. Ayuh, kita sama-sama fikir dan renungkan.


Isu Sumpah Laknat & Perlukah Dibalas Sumpah?

Sekali lagi isu sumpah berdengung hebat di dalam negara kita. Dalam peruntukan perundangan Islam, amalan sumpah wujud dengan syarat-syarat tertentu, bagi mensabitkan sesuatu dakwaan atau menolaknya. Apabila itu dilakukan, bermakna individu yang bersumpah sedang menyandarkan inti yang dikatakannya kepada Allah. Tindakan itu menjadikan inti yang didakwa atau bantah itu mempunyai suatu ‘weight’ menurut perspektif hukum Islam atau secara spiritual, malah juga mempunyai pengaruh di dalam menagih keyakinan dan kepercayaan hakim dan masyarakat umat Islam.

Ramai yang bertanya saya pandangan berkenaan sumpah yang dilakukan oleh orang-orang politik dengan bermotifkan politik tentunya. Sebenarnya, eloknya sokongan yang diinginkan tidaklah digunakan mana-mana kaedah-kaedah Islam sebagai platformnya. Ada yang berusaha untuk menjadikan satu peraturan dalam hukum Islam iaitu sumpah dengan nama Allah sebagai senjata dalam politik kepartian. Bagi saya,itu kurang sihat.

Bagi mereka yang sudi membaca dan menyelak lembaran artikel ini, saya nasihatkan agar membaca dengan tenang sehingga habis sebelum membuat sebarang tanggapan dan komentar. Itu perlu bagi mendapatkan gambaran jelas kandungan artikel ini.

WUJUDKAH SUMPAH LAKNAT DALAM HAL TUDUH ZINA?

Kembali kepada isu terkini iaitu ‘sumpah laknat’ yang dilakukan oleh Dato’ Eskay di dalam masjid tempohari sambil memegang dan mencium Al-Quran. Oleh kerana sumpah tersebut dilakukan atas dasar dan prinsip hukum agama, bagi dianggap sah dan mempunyai nilai, cara ia dilakukan mestilah disandarkan kepada dalil khusus dari Al-Quran atau Al-Hadis. Oleh itu, menjadi satu KEMESTIAN bagi memastikan sumbernya dalam hukum Islam dan betul pula cara pelaksanaannya.

Kedua hal tersebut mesti disemak sebelum inti sesuatu sumpah itu diterima oleh orang ramai dan pihak berkuasa sebagai mempunyai ‘sesuatu kekuatan’ untuk menyokong kes individu yang melakukan bersumpah.

Secara ringkasnya, membaca pandangan beberapa tokoh ilmuan tanahair dalam hal sumpah laknat ini, saya bersetuju dengan pandangan beberapa mereka yang secara ringkasnya berkata, sumpah yang dilakukan itu :-

1. TIDAK PERLU; disebabkan proses mahkamah perlu dinantikan bagi menjamin keadilan bagi semua pihak. Maruah adalah isu besar dalam Islam, justeru, setiap kes yang boleh memalukan dan tidak lagi dipastikan benar atau salah, mestilah dibicarakan secara adil di tempat perbicaraan yang tertutup.

2. TIDAK TERPAKAI; sumpah laknat dengan nama Allah itu tidak dikira terpakai atau sah, kerana sumpah laknat atau li’an hanya wujud untuk urusan suami isteri yang menuduh isteri pasangan mereka berzina, sebagaimana wujud peruntukan di dalam Al-Quran dalam surah an-Nur ayat 6-8. Ertinya :

“Dan orang-orang yang menuduh isterinya (berzina), padahal mereka tidak ada mempunyai saksi-saksi selain diri mereka sendiri, maka persaksian orang itu ialah empat kali bersumpah dengan nama Allah, sesungguhnya dia adalah termasuk orang-orang yang benar. Dan (sumpah) yang kelima: bahwa laknat Allah atasnya, jika dia termasuk orang-orang yang berdusta.” (An-Nur 6-7)

Justeru, sebarang tindakan mewujudkan sumpah laknat dalam hal menuduh zina individu lain adalah SATU TINDAKAN SALAH atau REKA CIPTA DALAM URUSAN AGAMA yang tidak dibenarkan oleh Islam. Ia ditegah oleh seluruh para ulama berdasarkan dalil-dalil yang sangat banyak, disebabkan ia memungkinkan individu secara bebas mencipta peruntukan baru tanpa sebarang basis atau sandaran dalil.

3. MENGELIRUKAN; Protokol sumpah tersebut dilaksanakan secara sangat mengelirukan dan ada juga yang kurang tepat, ini kerana bersumpah sambil memegang al-Quran bukanlah satu keperluan. Nabi bersabda :-

فمن كان حالفاً فليحلف بالله أو ليصمت

Ertinya : Barangsiapa yang ingin bersumpah, hendaklah dia bersumpah dengan nama Allah atau (jika tidak), hendaklah dia diam sahaja (tidak bersumpah) (Riwayat Al-Bukhari)

Melakukannya di dalam masjid adalah HARUS menurut mazhab Hanafi dan Hanbali berdasarkan hadis nabi bahawa pernah kes kehakiman dan pertelingkahan serta sumpah laknat antara suami isteri dijalankan di masjid pada zaman Nabi s.a.w. ( rujuk Fath Al-Bari, 3/133 ; Syarah sohih Muslim An-Nawawi, 1/121 ).

Bagaimanapun mazhab Syafie menganggap melakukan urusan sumpah dan perbincangan pertikaian hak serta tuduh menuduh di dalam masjid adalah MAKRUH. (Fath al-Aziz, Al-Rafi’e, 8/165 ; Al-Muhazzab, Al-Shirazi, 2/293)

Apapun, kita tidak mahu, kaedah dan cara khususnya memegang Al-Quran ketika bersumpah dan dibuat di dalam masjid sedang telah wujud mahkamah, menjadi syarat dan kebiasaan masyarakat kita, hingga disalahfahami oleh ramai sehingga merasakan ia adalah kaedah dan cara sebenar pelaksanaan sumpah li’an. Sumpah laknat yang sebenarnya, perlu dilakukan di dalam proses mahkamah dengan empat kali, DIIKUTI yang kelima sumpah laknat dan IA TIDAK untuk tontonan dan sebaran awam.

4. Sumpah mubahalah juga tidak perlu dan tidak terpakai, kerana sumpah mubahalah memerlukan kedua-dua belah pihak untuk bertemu dan sama-sama bersetuju.

WALAUPUN BEGITU, SUMPAH BIASA MASIH SAH

Pun begitu, sumpah yang dikira terpakai dan sah dalam kes yang dirujuk adalah hanya sumpah biasa, bukan sumpah laknat. Sumpah biasa boleh dianggap sah apabila dimulakan dengan lafaz “wabillahi, wattallahi” atau salah satu antara lafaz tersebut juga sudah mencukupi.

Namun SUMPAH BIASA ini sepatutnya hanya dilakukan sesudahkan ‘bayyinah’ atau bukti yang diiktiraf oleh syarak dikemukan di mahkamah. Apakah bayyinah ini?

KEPERLUAN 'BAYYINAH' SEBELUM BERSUMPAH DENGAN NAMA ALLAH

Di dalam Islam, setiap individu adalah dianggap TIDAK BERSALAH selagi belum dibuktikan bersalah. Prinsip ini datang dari pelbagai dalil dan disimpulkan oleh para ulama dalam kaedah dan dalil berikut :-

Hadis Nabi :-

لو يعطى الناس بدعواهم؛ لادعى رجال أموال قوم ودماءهم، ولكن البينة على المدعي، واليمين على من أنكر

Ertinya : Kalaulah diberikan (kebebasan) kepada manusia untuk mendakwa; nescaya akan akan individu yang mendakwa milikya harta satu kaum yang lain dan darah mereka, oleh itu (dalam Islam), Pembuktian menjadi tanggungjawab pertama ke atas pendakwa, dan (apabila telah sabit bukti), sumpah menolak adalah bagi mereka yang mengingkari (bukti tadi). ( Riwayat al-Bukhari & Muslim)

Kaedah Fiqh :

الأصل برآءة الذمة

Ertinya : Hukum asal (bagi semua individu) adalah bebas dirinya dari tanggungan.

Dan satu lagi kaedahnya :

اليقين لا يزول بالشك

Ertinya : Yakin ( iaitu asal semua individu sebagai tidak bersalah), tidak akan dapat dihilangkan oleh bukti-bukti yang bertaraf syak.

Juga satu prinsip yang berbunyi

ان الشك يفسر لمصلحة المتهم

Ertinya : Sesungguhnya sebarang keraguan ( tidak kukuh bukti dakwaan), akan ditafsirkan sebagai menyebelahi pihak tertuduh (untuk membuktikannya tidak bersalah)

Berkata Az-Zubaydi

قاعدة أصولية مفادها أن الأصل براءة ذمة المكلف عن التكليف المشكوك

Ertinya : Kaedah di atas adalah kaedah usul yang kandungannya menyatakan bahawa asal bagi semua individu yang mukallaf adalah bebas dari dakwaan & tuduhan yang diragukan. (Az-Zubaydi, Taj Al-Urus)

AL-BAYYINAH yang disebut di dalam hadis nabi di atas AMAT diperlukan bagi mewajibkan sumpah ingkar dan bantah dari tertuduh, tanpanya, sumpah tertuduh TIDAK WAJIB sama sekali.

Imam Ibn Qudamah dalam kitabnya al-Mughni (10/139) dan para ulama menjelaskan ringkasan bahawa untuk mendapatkan bayyinah, ia bergantung kepada kes yang dibawa seperti berikut :

1. Zina dan liwat

Syarat untuk penuhi bayyinah : Empat saksi adil atau pengakuan pelaku.

2. Hukum hudud yang lain seperti bunuh, qazaf, murtad dan lainnya.

Syarat untuk penuhi bayyinah : saksi dua lelaki adil dan sumpah dibenarkan.

3. Jual beli, dan lain-lain pertikaian melibatkan isu harta dan pemilikan kewangan

Syarat untuk penuhi bayyinah : dua orang saksi lelaki atau seorang lelaki dan dua orang wanita ( sebagaimana disebut di dalam Al-Quran) dan sumpah dibenarkan.

4. Penyusuan, kelahiran, dara dan tamat iddah

Syarat untuk penuhi bayyinah : Seorang wanita yang adil.

Justeru, perlu ditegaskan dalam hal zina dan liwat, bagi menganggap bersalah, salah satu antara dua cara ini mestilah menjadi jalannya, iaitu :-

  • IQRAR ATAU PENGAKUAN SUKARELA secara insaf oleh pelaku bahwa dia melakukan sesuatu kesalahan itu, sama ada mencuri, berzina, liwat, membunuh dan sebagainya. Sebagaimana yang dilakukan oleh pemuda bernama Ma’iz bin Malik Al-Aslami di zaman Nabi Muhammad s.a.w

  • EMPAT SAKSI LELAKI YANG ADIL; Khusus bagi kes zina dan liwat, sesiapa yang menuduh mestilah membawakan empat orang saksi yang adil lelaki bagi mensabitkan kesalahan pada hukum Islam. Selagi tiada saksi sebegitu, kes MASIH BOLEH diadili tetapi IA BUKAN LAGI TERMASUK DALAM KES HUDUD BAGI SI TERTUDUH. Manakala yang menuduh tanpa empat saksi pula BAKAL DISABITKAN KESALAHAN QAZAF, penuduh hanya boleh terselamat dari hukuman qazaf (yang perlu dilaksanakan di dunia, jika tiada, hukumannya menanti di akhirat amat berat) apabila membawakan 4 saksi seperti di atas atau membawa kes tanpa 4 saksi secara senyap dan tertutup untuk perbicaraan di mahkamah. Di sana, hakim mahkamah akan menyemak semua bukti-bukti tambahan sama ada video, DNA, gambar dan sebagainya untuk beliau menjatuhkan sebarang keputusan di bawah peruntukan ta’zir.

LEPAS ‘BAYYINAH’, BARU KITA NANTIKAN BANTAHAN

Kerana asal setiap indiivdu TIDAK BERSALAH sehingga dibuktikan sebaliknya, setelah bayyinah dipersembahkan, barulah tindakan menjawab bayyinah perlu dilakukan oleh tertuduh.

Bantahan dan keingkaran hanya diperlukan apabila pihak pendakwa berjaya membawakan bukti yang sah dan diterima oleh pihak qadhi atau hakim. Pihak hakim pula perlu memberikan masa yang sesuai untuk tertuduh membela diri. Namun tertuduh tidak boleh sengaja senyap sunyi tanpa membawakan hujjah balas, bantahan dan ingkaran terhadap bukti yang dibawa. ( Al-Mabsut, Al-Sarakhsi, 16/63; As-Syarh Al-Kabir, Ad-Dardir, 4/151)


BAGI KES DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM (DSAI)

Melihat perkembangan dalam kes DSAI, menurut pandangan Fiqh Islam tanpa campur tangan politik kepartian adalah seperti berikut :-

a. DSAI TIDAK WAJIB membalas dengan bersumpah bersihnya diri beliau kerana sumpah laknat yang dijalankan itu tidak sah.

b. DSAI juga TIDAK WAJIB menjawab atau respon kepada sumpah laknat yang dilakukan kerana ‘bayyinah’ belum dikemukan oleh pendakwa.

c. NAMUN, sumpah yang dilakukan dengan nama Allah dengan lafaz yang betul ( wabillah, wattallah) oleh Dato’ Eskay adalah sah di sisi hukum Islam. Sama ada sumpah itu datang dari fakta yang benar atau tidak, tiadalah kita perlu menolaknya secara mutlaq. Namun umat ISLAM masih TETAP TIDAK BOLEH MEMPERCAYAINYA kerana ia tidak dilakukan di dalam proses kehakiman mahkamah dan ia juga tidak menyeratkan saksi empat orang yang adil. Sesiapa yang menyebarkan tuduhan zina itu akan tertanggung ke atasnya hukuman qazaf, yang walaupun tidak dilaksana di dunia, bakal amat menyusahkan di akhirat.

d. Jika individu yang dituduh adalah orang kebanyakan yang TIDAK DIKENAL OLEH RAMAI, PASTINYA SUMPAH YANG DITUJUKAN KEPADANYA TIDAK PERLU DILAYAN SAMA SEKALI. Kerana itu semua tidak memberi kesan kepada keputusan hakim di dunia dan Allah. Itulah hokum asal dalam kes seperti ini.

e. NAMUN, hukum asal boleh berubah mengikut zaman dan situasi sehingga menghasilkan hukum pengecualian tertentu. Sebagaimana Rasulullah pernah membatalkan hasratnya untuk mengubah bentuk Ka''bah kepada asas yang didirikan oleh Nabi Ismail a.s disebabkan desakan keadaan masyarakat, iaitu kejahilan mereka, masih barunya dengan Islam dan belum bersedia untuk Ka’abah diperlakukan sedemikian. Rasulullah bersabda kepada Aisyah:

لو لا أن قومك حديثو عهد بشرك لبنيت الكعبة على قواعد إبراهيم

Ertinya : Sekiranya tidaklah kaummu itu baru-baru sahaja (keluar) dari zaman syirik (menyembah berhala) nescaya sudah tentu akan ku bina semula Kaabah di atas binaan asal nabi Ibrahim ( Al-Bukhari & Muslim)

Malah Aisyah r.a ketika dituduh melakukan perbuatan jahat itu dengan seorang sahabat, beliau juga bersumpah menafikannya tetapi dalam bentuk sedikit berbeza iaitu beliau melafazkan :

والله لا أستغفر الله منه أبدا

Ertinya : Demi ALlah aku tidak akan meminta ampun kepada Allah sama sekali

Perkataan itu adalah sumpah membersihkan dirinya. Menyatakan beliau tidak perlu minta ampun kepada Allah dalam menghadapi tuduhan itu adalah satu tanda jelas beliau tidak melakukan sebarang kesalahan sebagaimana dituduh.

JUSTERU, MENURUT PANDANGAN PERIBADI SAYA, disebabkan DSAI adalah seorang pimpinan politik tanahair yang besar, menggalas beban tanggungjawab gerakan perjuangan politik yang besar, dicampur dek kejahilan majoriti umat Islam dalam persekitaran Malaysia serta momokan media yang sentiasa memburukan lagi suasana, saya cenderung kepada DSAI PERLU BERSUMPAH BIASA SAHAJA dengan NAMA ALLAH MENAFIKAN BELIAU ADALAH INDIVIDU DI DALAM VIDEO SEKS YANG DIDAKWA, itu penting untuk menangkis sangka buruk masyarakat yang kurang kefahaman serta kurang pula ilmu, bukan hanya terbeban ke atas dirinya selaku individu tertuduh, malah menjadi beban terhadap kepada seluruh ahli gerakan pakatan rakyat yang bersamanya serta masyarakat Malaysia lain yang melihatnya sebagai ketua pembangkang. yang terlibat dalam membentuk minda dan masa hadapan masyarakat Malaysia. Sebagaimana pertimbangan dalam bab Maqasid Shariah menyatakan :-

درء المفاسد مقدم على جلب المصالح

Ertinya : Menolak keburukan didahulukan dari tindakan mensasarkan membawa kebaikan

Justeru, pada hemat saya, jika DSAI bersumpah dengan nama Allah, paling kurang ia mampu menyelamatkan keburukan yang lebih besar dalam masyarakat seperti bertambahnya individu yang di hukum qazaf di sisi hukum Islam, semakin melemahkan keyakinan terhadap gerakan Pakatan Rakyat di samping mampu meleraikan syak wasangka rakyat ‘atas pagar’.

Walau apa jua keputusan mahkamah, itu adalah suatu isu terasing dan boleh dihujjah atas lain-lain platform dan politik. Namun untuk membiarkan sumpah dengan nama Allah iu dibiar beredar di dalam masyarakat tanpa sebarang respon, bagi saya mudaratnya lebih besar, tanpa menafikan melayaninya dengan melakukan sumpah juga ada mudaratnya.

KESIMPULAN

Saya sedar, ahli politik yang melingkungi DSAI pastinya mempunyai pandangan pelbagai, memikirkan strategi, maruah yang mungkin dirasakan jatuh kerana seolah telah berjaya dipaksa untuk turut bersumpah dan sebagainya. Namun tulisan saya ini, benar-benar dari rasa hati sebagai seorang yang neutral, ahli akademik yang melihat perkembangan isu-isu semasa.

1. Saya berasa amat senang sekali selaku rakyat Malaysia jika DSAI boleh menyahut cabaran sumpah biasa tadi, tiada sebarang malu ditanggung walau terpaksa melakukan itu.

2. Perkara kedua, kita tidak mahu umat Islam mengambil cara bersumpah ini apabila sahaja ingin mendakwa sesuatu, kerana ia bukanlah cara yang betul dalam masyarakat Islam yang sepatutnya bediri di atas sifat kekuatan amanah dan jatidiri, tiada memerlukan kepada sumpah untuk menagih kepercayaan dan keyakinan.

Bahkan, kita bimbang teknik ini bakal digunakan oleh ramai penipu di luar sana untuk bersumpah bagi mendapatkan perhatian dan mencuri hak orang lain serta mengaibkan. Dari tiga jenis sumpah di dalam Fiqh Islam, sumpah dari penipu dan pencuri ini dinamakan ‘al-Yamin al-Ghamus’. Ditanya kepada Nabi apakah ‘Al-Yamin Al-Ghamus’ itu, baginda menjawab :

وما اليمين الغموس ؟ قال : الذي يقتطع مال امرئٍ مسلم هو فيها كاذب

Ertinya : Orang yang mengambil harta (hak, termasuk maruah dengan mengaibkan melalui qazaf) orang Islam lain (melalui sumpah) sedangkan dia adalah pembohong ( Riwayat Al-Bukhari)

Imam Az-Zahabi, Ibn Hajar Al-Asqalani menghuraikan sumpah dari pendusta (yamin ghamus) ini merupakan salah satu dari dosa besar. Ghamus ertinya tenggelam dan Imam An-Nawawi menyatakan dalam 'Tahzib Al-Asma wa al-Lughaat', sumpah tersebut dinamakan ghamus kerana penyumpah tenggelam dalam dosa dan bakal ditenggelamkan di dalam neraka Allah di akhirat kelak. Di dalam Al-Quran, pendusta bersumpah dan menagih habuan dunia ini disebutkan sebagai:

إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلاً أُوْلَـئِكَ لاَ خَلاَقَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ وَلاَ يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ وَلاَ يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

Ertinya : Sesungguhnya orang-orang yang menukar janji (nya dengan) Allah dan sumpah-sumpah mereka dengan harga yang sedikit, mereka itu tidak mendapat bahagian (pahala) di akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan melihat kepada mereka pada hari kiamat dan tidak (pula) akan menyucikan mereka. Bagi mereka azab yang pedih (Al-Imran : 77).

Justeru, penyumpah dusta ini perlu segera bertaubat dan jika ia telah mengambil hak orang lain melalui sumpahnya, WAJIBlah atasnya untuk memulangkannya.

3. Bagi orang ramai, semua perlu memahami bahawa isu maruah dan tuduhan sebegini WAJIB hanya dibicarakan di dalam Mahkamah Islam dan bukan di khalayak. Apabila, di sebabkan rosaknya system nilai dalam masyarakat, lalu ini dibicarakan terbuka di media dan kahalayak awam, semua individu mestilah memahami semua HAKIM TIDAK BOLEH menghakimi sesuatu isu secara emosi, takut itu dan ini, sakit, sedih, dukcaita, ngantuk, lapar, dahaga dan semua asbab luaran yang menganggu penilaian seorang hakim yang berkelayakan. Nabi memberi amaran :

لا يقضين حكم بين اثنين وهو غضبان

Ertinya : Tidak boleh se0rang hakim memberi keputusan terhadap dua orang ( yang dibicarakan) sedang dia dalam keadaan marah ( terhadap salah seorang atau sebab lain). ( Riwayat Al-Bukhari)

Para ulama sepakat menyatakan hadis di atas bukan hanya TERHAD kepada ‘marah’ tapi merangkumi semua emosi-emosi luaran yang menganggu seperti disebut di atas. (Al-Mabsut, Al-Sarakahsi, 16/78 ; Al-Minhaj wa nihayatul Muhtaj, 8/94 )

Kini malangnya, isu ini seolah dibicarakan di pentas awam, dipenuhi oleh manusia yang tiada kelayakan asas sebagai hakim, sering pula terpukau dengan emosi dan kepentingan masing-masing. Ia amat tidak adil kepada kedua-dua pihak. Justeru, nasihat ikhlas saya, wahai umat Islam jauhilah menentukan pendirian dan meletakkan keyakinan dalam isu berat sebegini, kerana anda tidak punyai basis yang diharuskan Islam untuk berbuat demikian.


Sekian,

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

2 Mei 2011