Salman Al-Farisi R.A.


"Oleh sebab itu, ingatlah kamu kepada-KU; nescaya AKU ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-KU; dan janganlah kamu mengengkari (nikmat)-KU." (al-Baqarah, 2:152)

#Tazkirah ~ Salman Al-Farisi R.A. (Pahlawan Parsi)

^ Perang Khandaq.

"(Iaitu) ketika mereka datang kepadamu dari atas dan dari bawahmu; dan ketika tidak tetap lagi penglihatan(mu); dan hatimu resah gelisah (kerana cemas dan takut); dan kamu menyangka terhadap ALLAH dengan bermacam-macam persangkaan. Pada saat itulah diuji orang-orang yang beriman; dan digoncangkan (hatinya) dengan goncangan yang dasyat." (al-Ahzab, 33:10-11)

@Orang yang mengemukakan cadangan untuk menggali parit sewaktu perang Khandaq.
@Orang yang menemui batu yang memancarkan rahsia (berita kemenangan Islam kelak).
@Dipanggil juga sebagai Luqman al-Hakim oleh Ali bin Abi Talib R.A.

^ Kisah Salman Al-Farisi R.A. dengan seorang lelaki dari Syiria.

Seorang lelaki dari Syiria menyuruh Salman (yang dia kira adalah orang biasa dari golongan kurang mampu) membawa bekalan yang dibawanya ke satu tempat. Maka, Salman pun memikul barang-barang lelaki itu.

Namun apabila sampai di pertengahan jalan, mereka bertembung dengan satu rombongan. Salman memberi salam kepada mereka, lalu dibalas, "Juga kepada Amir, kami mengucapkan salam."

Lelaki Syiria itu tertanya-tanya siapakah Amir yang dimaksudkan. Apabila sebahagian daripada ahli rombongan itu berjalan ke arah Salman untuk membawakan bekalan yang dibawa lantas berkata, "Berikan kepada kami, wahai Amir," tahulah lelaki Syiria itu bahawa kulinya ini adalah Salman Al-Farisi, Amir dari Bandar Badain.

#Buku Biografi Muhammad bin Abdullah.
#Buku Sejarah 133 Wira Terbilang Di Zaman Rasulullah SAW.

 Sampaikan walau satu ayat 
Labels: | edit post
0 Responses